Diverse

Ce alimente conservam pentru iarna?

Scriu articolul asta inspirata de Iulia. Initial vroiam sa scriu despre altceva, insa acum profit de ocazie si imi pun ordine in gandurile si planurile referitoare la conservele de iarna.

Iulia zice ca din ce in ce mai putin oameni din Romania se mai obosesc cu pregatirile pentru iarna. Poate in orasele mari, ca in alea mici si la sate sunt convinsa ca traditia isi urmeaza cursul. Si ar fi si pacat sa nu fie asa. Ma uit in jurul meu aici si vad ca sunt foarte putini cei care fac conserve pentru iarna. De fapt, obiceiul a fost uitat, aproape s-a pierdut, insa incet incet oamenii interesati de slow living si viata sanatoasa incep sa reia obiceiurile astea si ma bucur tare. Nu contest beneficiile modernitatii si profit din plin de ele, insa sunt convinsa ca anumite traditii ancestrale isi au rostul lor in dezvoltarea si evolutia noastra ca indivizi.

Dar sa revenim la lucruri mai practice. In anii trecuti faceam suc de rosii, o bunantate mai ales pe pizza sau cu fasolea batuta. Anul trecut si anul asta inclusiv am sarit pasul asta. Nu am un motiv coerent, decat timpul si faptul ca anul asta a fost haotic pentru noi si ca pot numara pe degetele de la o mana week-end-urile in care am avut timp pentru noi. Plus ca pus in balanta, pretul unei sticle de sos de rosii bio si pretul unei sticle cu sos din rosii bio pregatit de mine, acesta din urma e mult mai mare.

Ce am pregatit anul asta:

  • Dulceata de capsuni. O fac in fiecare an de ceva timp, nu suntem mari mancatori de dulceata, dar imi place sa fac si sa stiu ca e facuta de manutele mele. Deobicei o fac fara mult zahar, motiv pentru care trebuie consumata in maxim 2-3 zile din momentul in care desfacem borcanul, ceea ce se si intampla pentru ca deobicei o folosim la clatite.
  • Castraveti, gogonele si varza murata. Anul trecut a fost primul an in care am pus gogonele si varza la murat si au fost delicioase. Anul asta am in plan sa repet experienta, nu cu cantitati mari, insa suficiente pentru consumul nostru. Castravetii ma asteapta deja cuminti in frigider. Sunt castraveti bio din gradina unui coleg care a avut placerea sa imparta cu mine din productia lui. Am cam de un borcan de 3 kg, si daca imi va mai aduce voi mai pune. Gogonele voi cumpara de la un magazin marocan nu departe de unde lucrez, iar pentru varza ma voi indrepta catre supermarket. Aici in piete sunt extrem de putini, daca nu chiar inexistenti, cei care aduc spre vanzare propriile produse, majoritatea avand aceiasi sursa de aprovizionare ca si supermarketurile.
  • Conopida in otet. De asemenea, e o muratura pe care o pun de cativa ani si anul acesta nu voi spune pas, cel putin pentru 3-4 borcane.
  • Vinete la congelator. Am deja 8 pungulite si mai planuiesc sa pun macar 5. Vom mai avea acces la gratarul de la fosta locuinta inca vreo trei saptamani deci voi profita de avantajul focului de lemne pentru a avea niste vinete cu un gust de vis.
  • Dovlecei la congelator. Am 5 pungulite de dovlecei. Nu cumpar dovlecei iarna, de fapt nicio leguma care nu e de sezon, poate doar cu exceptia rosiilor din cand in cand, iar cantitatea pusa o sa imi fie suficienta pentru supe, pasta sau gratin-urile aux legumes la care recurgem pe perioada iernii.

Ce urmeaza sa mai pregatesc:

  • Cateva pungulite cu mix de legume, gata de aruncat in oala cu apa fierbinte pentru supa crema. Optez pentru solutia asta, nu neaparat ca sa profit de sezon, dar mai ales pentru ca in decembrie nu voi avea timp de gatit si varianta asta ma va ajuta sa am supe sanatoase in maxim 10 minute.
  • Intentionez sa fac zacusca, insa o varianta care nu necesita coacerea legumelor la foc sau prajirea lor. Reteta Sanzianei imi place tare mult cum suna, motiv pentru care o voi incerca week-end-ul asta. Asa voi vedea astfel daca imi place si daca se conserva si in afara frigiderului.

Ce voi primi:

Mama ma rasfata in fiecare an cu fel si fel de bunatati. Anul acesta voi primi iar:

  • Compoturi – desi nu suntem cei mai mari fani, ne plac si atunci cand vrem sa mancam le preferam pe cele de calitate, fara o multime de conservanti si tone de zahar.
  • Zacusca – aici nu mai e loc de comentarii. Ne place si e un aliment extrem de versatil care poate fi consumat atat la micul dejun, cat si la cina.
  • Salata de legume – e o reteta pe care mama o face de cativa ani si care in combinatie cu maioneza si ton e de vis. In plus, salata asta e perfecta de luat la pachet.
  • Castraveti in otet – mama ii face de-a dreptul deliciosi. Nu imi plac cei din comert, care se gasesc pe toate drumurile aici. Ai mamei sunt si un pic dulcegi si nah, sunt ai mamei deci sunt cei mai buni!

Cam asta e lista mea. Imi dau seama ca nu e destul de lunga si ca ar putea fi semnificativ imbunatatita, insa intentionez sa pregatesc fix cat consumam pentru a nu avea surplus in primavara sau chiar vara.

Voi ce mai pregatiti in plus inafara de cele mentionate de mine mai sus?

8 thoughts on “Ce alimente conservam pentru iarna?

  1. Ce mă bucur că ai preluat leapsa mea! Am notat conopida in otet si dovleceii, simple ambele, o sa-mi fac timp si de ele in perioada următoare. De fapt, eu gogosarii ii pun jumate conopida, si in muraturile pe care le face el mereu stau si il intreb daca nu ar fi cazul sa adauge un pic de conopidă și morcov (mie gogonelele nu imi plac, dar primesc printre ele si legumele mele preferate 🙂 )

    Like

    1. gogosari din pacate aici nu gasesc, ca ar fi printre preferintele mele; ma multumesc cu ce imi trimite mama, iar in conopida pun si eu morcov taiat rondele.. imi place tare mult! eu tot vreau sa pun cu manutele mele de toate, desi as putea sa nu fac nimic si sa imi trimita mama; insa ma gandesc ca va veni vremea cand ea nu va mai putea sa ma rasfete cu bunataturile ei si ar fi bine ca atunci sa stiu sa le fac singurica….

      Like

  2. buna ideea cu dovleceii! acum sunt ieftini si e pacat de neglijat, macar cateva pungute.
    Un alt aliment care ma gandesc sa congelez este fasolea pastai. Nu consumam multa, am din gradina, asa ca o sa fac cateva legaturi de cate o mana de fasolica si congelat, vor schimba gustul la ciorbitele de legume.

    Gogonelele le ador, mai ales pe alea rozalii.

    Like

    1. da, mai ales daca o ai din gradina, se justifica; eu am renuntat, ca diferenta de pret intre fasolea verde de acum si cea congelata pe care o gasesc pe timp de iarna e nesemnificativa;
      colegul care mi-a adus castravetii are o green house, adica sera pe romaneste 🙂 (evident prin primarie) si imi zicea ca de vreo 4 ani nu mai cumpara legume (decat cele care se cultiva mai greu gen andive), iar surplusul il congeleaza pentru iarna… i-am zis cat il invidiez….

      Liked by 1 person

  3. Foarte bune conservele pentru iarna, si eu pregateam cand eram in tara multe gemuri, zacusca , tocana de legume cu orez , muraturi si varza murata…..de vis 😆Acum locuiesc temporar in UK si nu am decat sare care nu merge la muraturi , doar gem de capsune am facut din pacate….As dori sa va intreb daca puteti scrie reteta mamei de salata de legume , cred ca e delicioasa😆

    Liked by 1 person

    1. pentru sare incearca la magazinele bio, sarea de mare, eu din acea folosesc, ca din acea din Ro nici eu nu am;

      o intreb pe mama de reteta si o sa o postez 🙂 stiu ca are in compozitie gogosari, dar pot fi inlocuiti ma gandesc cu ardei

      Liked by 1 person

      1. Multumesc frumos , am sa caut si eu sare de mare la magazinele bio de aici , am sare de Himalaya in casa acum:)) Ar fi minunat sa imi iese si mie muraturile , inca odata multumesc Iulia 🌹😆

        Liked by 1 person

Leave a comment