Diverse

Grecia, Creta (Septembrie 2018)

M-am intors de cateva zile o saptamana si 3 zile din Grecia, Creta, mai exact din satucul Panormos si daca ar fi sa rezum intr-un singur cuvant, as spune ca a fost pur si simplu exceptional. Cei care ati fost in Creta stiti de ce, cei care nu ati fost inca, va trebui sa ma credeti pe cuvant si sa puneti Creta pe lista destinatiilor viitoare.

Fara sa exagerez, a fost cea mai grozava vacanta pe care am avut-o vreodata, cu absolut totul la superlativ – mancare, oameni, vreme, apa si evident preturi. Singurul bemol ar fi plaja de langa hotel, destul de murdara, insa intru in amanunte mai jos.

Impresiile sunt la cald, si le astern mai jos in idea ca or mai fi doritori de Grecia si in special Creta care ar vrea sa stie unde ar putea merge si la ce sa se astepte.

Transportul

Am zburat din Belgia cu avionul, cu Brussels Airlaines. Nu intru in detalii, ci doar subliniez a mia nspea oara ca nu imi place deloc compania asta si mi se pare un lowcost cu preturi de firstline company. Adica, vorba mea preferata “pe afara vopsit gardul si inautru leopardul”. Biletele au fost cumparate in februarie a acestui an si am platit pentru 2 adulti si un copil sub 2 ani, dus-intors, 454.7 Euro. Cautand si butonand, Jumatatea a observat ca daca cumparam biletele individual si nu amandoi in acelasi timp, faceam o reducere de cca 40 de euro si prin urmare, am achizitionat biletele pe rand. 40 de euro nu e mult, dar am preferat sa ramana in buzunarul nostru, decat sa mearaga in al companiei. Si un lucru pe care nu il facem, nu platim niciodata in plus sa stam unul langa cealalt. Avand acelasi nume, calculatorul de cele mai multe ori ne aseaza automat unul langa celalalt. Iar daca se intampla totusi sa avem locuri pe randuri separate, facem checkin-ul la ghiseu si nu online si cerem sa ne puna alaturat.

Desi initial am optat pentru transfer de la aeroport la hotel, dus-intors 180 de euro, pe ultima suta de metri am anulat si ne-am gandit ca poate nu vom sta doar pe plaja si vom vrea sa mai si vizitam satucele din jur. Prin urmare, am inchiriat o masina pentru fabuloasa suma de 250 de euro pentru 14 zile, dupa ce Jumatatea a negociat cat a putut de mult. Firma prin care am inchiriat este una mica, Go Rent a car fiind numele ei si pe care o recomandam din toata inima.

Cazarea

De cand suntem 3 optam intotdeauna pentru apartament cu o camera, chicineta & living si terasa. E mai scump decat o camera simpla, insa confortul e primordial pentru noi. Dupa ce il culcam pe cel mic, putem sa ne retragem pe terasa sau in living si sa savuram un pahar de vin in tihna si sa cautam carul mic pe un cer imaculat de senin:). Am inchiriat inca din luna februarie un aparatament complet utilat, in regim de hotel, pentru cca 50 euro /pe noapte. Un pret corect de altfel. Desi apartamentul nu era tocmai nou renovat, macar era curat, doamna care se ocupa cu curatenia venind o data la 3 zile. Hotelul era micut, cu 6 apartamente si era gestionat de 2 doamne foarte dragute si binevoitoare.

Mancarea

Pentru noi vacanta este despre relaxare, oameni si locuri noi, dar si despre mancare. Asadar, incercam cat mai mult posibil sa mancam “in oras”, in cazul asta in sat, si sa limitam gatitul in chichineta. Nu sunt genul care sa gateasca cand sunt in vacanta, fac asta destul in timpul anului, asa ca mersul la restaurant e bugetat riguros. Este fix invers fata de cum facem cand suntem acasa, asa ca 2 saptamani pe an ne permitem luxul doar sa ne asezam la masa si sa fim serviti. Anul acesta nu s-a schimbat nimic din punctul asta de vedere. Micul dejun a constat in cafea, pe care ne-am preparat-o in camera, ca oricum la ora 8 cand am mers noi pe plaja nu era deschisa nicio cafenea…. Pranzul – intr-o salata sau variatiuni pe tema feta si diverse branzeturi locale, rosii, ardei capia, castraveti si evident masline.

Seara am optat pentru restaurantele tinute de localnici, in care mancarea a fost la superlativ. Am fost in vreo 5 restaurante in total, in doua dintre ele mergand cateva seri la rand. Sincera sa fiu, felurile incercate au fost atat de gustoase, ca le-as aprecia chiar mai gustoase decat cele gatite de mama :). Iar gustul legumelor, well…nu am mai mancat din copilarie legume atat de aromate si gustoase. Felurile incercate si cele prezente in meniu sunt foarte asemanatoare cu cele romanesti – musaca, rosii, ardei si vinete umplute, salate, evident cu feta, rosii si, ati ghicit masline.

O fraza speciala as vrea sa dedic carnii. Noi nu suntem carnivori de fel, ba am fost si vegetarieni vreo cativa ani, mancam si o data la 2-3 saptamani carne, insa in Panormos jur ca am comandat fel cu carne in aproape fiecare seara, iar cand nu a fost carne, a fost peste :). Am intrebat pe unul dintre proprietarii restaurantului in care am fost de 4 ori, care e secretul gustului demential si mi-a zis ca o gatesc la temperatura joasa mult timp. Adica slow cooking. Prin urmare, cum bine sade unor gurmanzi, un slow cooker se va infiinta in bucataria mea de la inceputul lunii vitoare, chit ca doar pentru a gati carnea :). Restaurantul asta a fost cel mai bun dintre toate, cu un proprietar mereu atent ca lumea sa fie asezata la masa imediat cum intra si in care mancarea a fost pur si simplu dementiala. Desi am vazut review-uri excelente pe Tripadvisor ne-am zis ca nah, cum englezii si nu prea stiu ce e aia mancare gatita oricum sunt extaziati la orice. Insa managera hotelului unde am stat ni l-a recomandat din inima asa ca i-am dat o sansa si tare bine am mai mancat.

Intr-alt restaurant in care am fost nu aveai nici macar meniu scris pe ceva (tabla, hartie…) si nici preturi (!), proprietarul restaurantului te invita frumos in bucatarie si ridica capacul oalelor pe rand sau deschidea, dupa caz, usa cuptorului, aratandu-ti care sunt preparatele din ziua respectiva. Da si salivezi la toate si ai manca din toate, dar iti amintesti brusc ca nu ai decat un stomac :). A fost o experienta interesanta, desi din punct de vedere al igienei ma intreb cat de ok e sa lasi atatia oameni sa treaca pe la tine prin bucatarie… Nu am avut nici nota de plata la restaurantul asta, suma a fost scrisa direct pe fata de masa de hartie si a venit dupa ce am fost cantariti din ochi si imediat ajustata –  de la 36 la 35 de euro pentru 3 aperitive (mici) si un cosulet cu paine, 3 feluri principale, dintre care unul de copil, 1 bere, un vin alb si o apa… Desertul si rachiul din partea casei a fost uitat, ca de aia nici nu ne-am mai intors in restaurantul cu pricina.

Un alt restaurant in care am revenit de cateva ori a fost Georgio&Georgia. De fiecare data a fost la superlativ, cu o doamna proprietara foarte draguta, si vesnic pusa pe alergatura ba pe terasa, ba in bucatarie. Personal nu imi place carnea de miel, insa aici am mancat un miel pregatit la cuptor cu un gust divin.

Daca as putea zau ca acum m-as urca in avion si as merge in Panormos doar pentru bucatele din restaurantele de acolo….

Preturile

In Panormos preturile mi s-au parut extraordinar de mici, la magazinele locale si la brutaria-aprozar fructele si legumele avand preturi ca cele din Romania. Ne-am intors acasa chiar cu 5 kg de ardei capia drept suvenir, cumparati la pretul imbatabil de 1.20euro/kg :)))) Am cumparat de asemenea ulei de masline, facut de un nene cu masline de la el din curte la pretul de 8 euro/litru. Chiar si un tuns era mai mult decat acceptabil – 11 euro :). La restaurant am platit in medie cca 40 de euro, pe 2-3 aperitive, 2-3 feluri principale, apa, 2 pahare de vin/2 beri.

Plaja

Inafara de faptul ca era murdara, despre plaja nu sunt multe de zis.  Panormos are 2 plaje, ambele gratuite. Noi am mers doar pe una dintre ele, pentru ca era fix langa hotel si ne-a fost mai comod sa nu ne caram cu jucarii, colac &  stuff . Pe plaja, daca veneai devreme puteai gasi sezloange si umbrele, de asemenea gratuit. Singura obligatie pe care o aveai era sa le asezi frumos de unde le-ai luat, lucru care din pacate nu prea se intampla…. Plaja nu cred ca a fost curatata sezonul asta, sau daca o fi fost zau ca nu se vedea. Cat am stat in Panormos, am cules de pe particica unde alegeam sa ne asezam, si nu exagerez, cam jumatate de punga din aia de un leu cu chistoace si tot felul de chestii minuscule aruncate aiurea sau poate chiar aduse de apa. Jumatatea radea de mine si zicea ca lucrez la Green Peace, ca desi ne asezam in acelasi loc in fiecare zi (avantajul de a cobori din hotel direct pe plaja era ca mergeam si ne rezervam sezloangele de cum ne trezeam 🙂 ), culegeam in fiecare zi o gramada de chistoace. Inafara de aspectul asta, apa a fost dementiala, calda de nu iti venea sa mai iesi, fara valuri mari si cu trecere lina catre adancime, adica numai buna pentru copii mici care nu stiu inca sa innoate, dar le place la nebunie sa se balaceasca 🙂

Satul Panormos

Am lasat la urma impresiile despre sat si nu pentru ca nu ar fi nimic de zis, din contra… Panormos este un sat micut micut, cu putine strazi, si printre singurele din Creta care nu se confrunta cu hoardele de turisti. Relieful satucului a jucat un rol enorm, facand practic imposibil lanturilor mari de hoteluri sa construiasca resorturi cu sute de camere. Oamenii sunt draguti si veseli, cum imi place sa cred ca sunt in toata Creta, mereu binevoitori si dispusi sa iti ofere cateva minute din timpul lor pentru o scurta conversatie pe subiecte de cele mai multe ori futile….

Cum ziceam si la inceput, vacanta asa a fost the best of…. Si cu cu siguranta vom mai reveni, daca nu in Panormos, pe insula cel putin!

Voi pe unde v-ati plimbat vara asta? Ce amintiri deosebite aveti?

13 thoughts on “Grecia, Creta (Septembrie 2018)

1. Multumim pt toate detaliile 🙂 mi-a placut mult textul si ma bucur ca ati avut o vacanta asa faina. o sa tin minte recomandarile pt cand o sa mergem si noi in gracia (din pacate, fata de romania, din uk zborurile sunt cam scumpe in grecia comparat de ex cu zbourile in spania, portugalia, italia, franta dar tot o sa ajungem si in grecia o data, poate combinam cu o vizita in ro) te pup

1. Bine ai venit pe blogul meu printesa draga :)…. Noi locuim in Be si am zburat de aici. E mai scump decat din Ro, si zborul e mai lung…. iti doresc sa ajungeti cat mai repede, e o destinatie de vis….

1. mersi Iulia. Am hotarat sa las si urme, nu numai sa citesc in tacere hahaha
        stiu ca sunteti in Be, nu m-am exprimat eu bine, vroiam sa zic ca o destinatie ca Grecia – atat de accesibila din Ro – devine cumva mai scumpa si exorica cand zbori din alte tari europene :))
        (off topic – mi-au placut mult commenturile tale de pe blogul printesei, stii tu astea ultimele)

2. Printesa, lasa ca nici cu Portugalia nu mi-e rusine: plaje de vis, mancare cu gust, avioane multe si aproape de tine, copil nu ai asa ca profita, septembrie/oct si aprilie-iunie din plin!

2. Ce pofta mi-ai făcut cu restaurantele, ca si la noi vacantele sunt in mare parte despre mancare!
    Toata lumea pe care o stiu si care a fost in Creta a venit la fel de entuziasmata ca tine.
    Cat despre slowcooker, azi iar m-am uitat putin pe internet, ca mi-am propus sa iau, dar nu stiu de ce, nu trec la actiune. Luna viitoare se tine un mare salon bio, asa ca mi-am zis sa vad ce au de vanzare acolo. La crockpot ceramic nu-mi place tratamentul antiadeziv al vasului. Noul meu cuptor (nu l-am ales, e al casei) are optiune slowcook pentru carne, am incercat sa prepar un pui asa, in vasul meu, nu in tava lui, dar am renuntat, ca dupa 5 ceasuri de preparare tot crud era. Poate ar trebui sa mai incerc si sa respect instructiunile ca la carte.

1. pt slowcooker eu o sa optez pentru unul din inox; de ala din ceramica ma tin departe tocmai din motivul expus de tine… deocamdata ma documentez, incerc sa vad care e cea mai ok optiune pentru nevoile noastre….

2. Eleno, eu il am cu vas de ceramica luat la mana a2a. Sunt mega multumita, tot zic ca o sa scriu ce fac la el …am impersia ca vasul asta gros face toti banii, ca rezistenta in jur e una mica si incalzeste acolo ceva, vasul gros e important. Mai interesant mi se pare faptul sa aiba optiunea de tinut la cald! de ex. pun dimineata la facut o gaina intreaga partial dezghetata (cine e lenesh, e lenesh si uituc) , si cand ajunge acasa sotul mananca mancare proaspata si calda! – inclusiv pt copii e o optiune (in al meu zice ca orice copil dupa 8 ani il poate folosi, deci na! )

Liked by 1 person

1. Da, stiu, ca asa cautam, dar daca citesti din ce e vasul crockpot ului vezi ca ori e ceramica tratata antiaderenta, ori ceva glazurat cu ceramica. De-aia o sa vad ce oferte au la salonul bio. Imi place vasul meu roman care cu timpul a devenit antiaderent, am incercat sa fac carne la cuptor la temperatura joasa, dar n-a mers. Adica poate ar merge daca lasi 10 ore, nu stiu.