DIY · Frugalitate · In mod frugal · Meniu saptamanal · Organizare · Viata simpla

In mod frugal: meniul saptamanal

Pentru mine meniul saptamanal nu e un task optional. Nici nu mai pot functiona fara existenta lui, intrucat nu as avea o lista de cumparaturi. Pentru noi, intai se fixeaza ce vom manca saptamana urmatoare si abia apoi stabilim ce cumparam si in ce cantitate. In ultimii 6 ani, de cand am aderat la o viata simpla si frugala, mi s-a intamplat de vreo 3-4 ori sa merg la cumparaturi fara sa am meniu si am simtit ca sunt in haos. Chiar si atunci imi amintesc ca am incercat sa incropesc pe loc, la repezeala, un meniu, pentru ca… ati ghicit, altfel nu pot functiona.

In familia nostra (yupiii suntem o familie, nu mai suntem un cuplu doar 🙂 ) schitam meniul miercuri sau chiar marti seara, pentru ca toate cumparaturile le facem joi, sau daca Jumatatea mai buna are timp le face el miercurea. Pentru noi e esential sa ne organizam asa, intrucat sambata dimineata ne ramane noua, putem sa planificam alte activitati sau taskuri administrative de care in timpul saptamanii nu am avea timp. Nu mai vorbesc despre faptul ca asa pot controla ce mancam si bineinteles, cat cheltuim pe mancare.

Meniul nostru saptamanal se programeaza dupa schema prezentata mai jos. Asa ni se potriveste noua cel mai bine si sunt tare multumita ca o urmarim amandoi si nu exista discutii in contraditoriu.

Noi incepem planificarea meniului incepand cu ziua de vineri. Altfel spus, la noi noua saptamana incepe de vineri si nu de luni :).

Vinerea seara e prin alternanta zi fie de pizza, fie chiche cu o salata langa, in toate combinatiile posibile, fie risotto (evident toate pregatite in casa). Asa ca in decurs de o luna sunt slabe sanse sa ne plictisim de ce mancam. Nu mai spun ca sunt saptamani la rand cand nu alegem sa mancam altceva decat pizza.

Sambata e ziua in care gatim pentru saptamana urmatoare, insa pregatim si masa, as putea sa ii spun, principala a saptamanii. In familia noastra masa asta nu e duminica, cum se intampla in general, ci sambata, si deobicei experimentam (prezent), sau ma rog, experimentam (la trecut), ca de cateva luni optam pentru feluri de mancare care se gatesc relativ rapid, gen peste sau carne la cupor cu diverse , burgeri la gratar (astia sunt our guilty pleasure), tortellini de casa, din cand in cand snitzel vienez cu sos de ciuperci, noix de St. Jacques etc., etc. Pinterest-ul este cel mai bun prieten al meu, alaturi de site-ul lui Jamie Oliver sau BBC Food. Evident sunt si alte site-uri de unde ma inspir, dar astea sunt sursele principale.

Duminica we keep it simple. In functie de vreme avem fie un early breakfast, fie un late brunch si e din ce avem in frigider – omleta (in functie de chef Jumatatea mai face si omleta marocana cu cartofi care e super consistenta), oua ochiuri sau fierte, salate (cea de aici e super consistenta, sau de vinete, de andive, sau cand e sezonul, ca acum, de primavara), branzeturi, unt, dulceata, zacusca etc. Nu, nu… nu mancam toate astea odata :), insa le-am scris pe toate cu titlu de exemple.

Lunea si martea sunt zilele in care mancam ce am gatit sambata. Avem fie supa crema, fie ciorba sau bors si un fel principal. Regula de baza e simpla: niciodata nu sunt ambele cu carne. Daca, spre exemplu, supa e cu carne de pui, felul doi va fi ceva fara carne. Deobicei, felul 2 e o mancare romaneasca care se preteaza la a fi gatita in cantitate mai mare si a sta 2-3 zile la frigider. Ca exemple as putea aminti mancaricile (suna tare ciudat la plural) de leguminoase ( linte, naut, mazare, fasole), sau de legume (fasole verde, cartofi, ciuperci etc). Bineinteles exista nenumarate variatii pe tema asta, de la mancarurile cu ingrediente individuale, la ghivecele cu legume sau combinatii de leguminoase cu legume gen macarea de ciuperci cu linte. In lunile de iarna preferam sa le asociem cu muraturi (gogonele, conopida, castraveti, varza) sau salata de varza (rosie, alba) sau gulii, iar primavara cu salate de verzituri.

Miercurea e zi fie de o salata mai consistenta gen orientala, quinoa cu creveti, etc. fie wok de legume si creveti,  fie scoici, ultimile doua acompaniate de orez sau de taitei din orez.

Joia e zi de paste (combinatiile sunt atat de multe incat se scurg si 2-3 luni pana repetam o reteta) sau de gratin de legume, si trec la capitolul asta inclusiv cartofi frantuzesti, sau de mancare de spanac.

Nu va ganditi ca astea sunt batute in cuie. Nicidecum. Secretul meniului saptamanal e flexibitatea. Asa ca de exemplu cand se intampla sa stiu ca miercuri sau joi ajung mai tarziu acasa si nu am timp de gatit, fac schimb si pastrez din mancarurile “programate” lunea si martea si gatesc cu ceea ce am programat in ziua cand stiu ca ajung tarziu.

Meniul e exclusiv pentru cina. Nu mancam mic dejun, iar masa de pranz e la serviciu, insa pentru pranzul “in deplasare” voi scrie un articol separat.

E randul vostru acum! Aveti si urmati un meniu saptamanal?

9 thoughts on “In mod frugal: meniul saptamanal

  1. Eu abia de citeva saptamini incep sa schitez un meniu si ma ajuta mult, parca mi se ia o grija stiind dinainte ce mincam. Desi aveam si inainte , daca nu meniu, zile de…(pizza, cartofi, etc), duminica friptura plus legume la tava si pe aburi, duminica seara papanasi sau clatite…Spre deosebire de tine, eu repet exact aceeasi mincare intr-o anumita zi , pina lumea se satura de ea (eu nu).
    Dar inca nu sunt destul de organizata sa planific pentru toate zilele, pentru ca una e ce maninc eu, sotul si alta copiii. Si fiecare are mofturile personale, adica unul nu suporta ciuperci, altul le adora…si tot asa. De-aia e bine cind avem pizza si atunci fiecare isi pune ce vrea sau clatite cu faina de hrisca, pe acelasi model…doar ca asta vine cu inconvenientul ca nu putem minca toti in acelasi timp.
    Simbata si la noi e zi de experimentari, ca dimineata e ziua de piata.
    O sa fur din ideile tale si din comentarii, poate n-ar fi rau sa imi fac un cont Pinterest.Imi facusem o lista scrisa de mincaruri , dar uite ca nu m-am uitat de multa vreme pe ea.

    Like

    1. am o lista cu mancaruri in excel; i-am dat-o acum vro 3 ni cred Iuliei de la economisim.info si a publicat-o la ea pe site; cred ca o sa revin asupra ei si o sa o actualizez si o sa o public aici;
      eu sunt fan Pinterest, gasesc acolo de toate, mai ales idei de decor DIY de care sunt foarte interesata pt cand ne mutam in cateva luni…..daca iti faci cont, cauta-ma dupa numele si prenumele din mail-ul pe care ne-am mai conversat ca sa poti avea acces la board-urile mele

      Like

  2. A, tin minte de lista, cred ca am facut dupa ea creveti cu fistic… I-am facut atunci, erau buni, deci i-am tot repetat o vreme pina s-a plictisit lumea, Si gata. Cum ziceam: trebuie sa lucrez la asta cu repetatul aceluiasi fel. Ar fi fain sa o mai pui la tine.
    Mersi, daca imi fac, sigur te caut.

    Like

  3. evident si eu cu meniu. Nu de alta dar mai apasatoare decat dilema: “si noi ce mancam azi” este “si eu cu ce ma imbrac” 😀
    Meniul il fac vineri seara si la piata sambata dimineata.Am feluri de mancare pe 2-3 zile, am ingrediente pregatite in avans pt 1-2 satamani. Arunc in final din ce in ce mai putine resturi, si asta si multumita voua.

    Like

  4. sa vezi surpriza si la mine: pe langa bugetul saptamanal dat la piata mai am si alti bani dati pe mancare, dar nevazuti aparent: bonuri de masa/ecochecuri pe chestii bio, achizitiile online bio, achizitiile de la DM, achizitiile de mancare cadou (de ex. comanda tort de ziua fetei) etc. Deci trec de 100 pe saptamana… e drept, mancam mai multe bio decat acum 2 ani.

    Like

    1. dap….si la mine chestiile bio trag bugetul in sus; cred ca e fix diferenta de 30% de care ziceam….cam asta e si diferenta intre produsele bio si nebio

      Like

  5. Buna Iulia , ce postare interesanta, apreciez foarte mult bolgul tau pentru ca ma ajuta mult !!! Te rog daca poti posta lista cu mancaruri , sunt foarte interesata sa imi alcatuiesc si eu meniu saptamanal , incet incet 😁Multumesc foarte mult !!!💋

    Like

    1. Buna Ileana! Multumesc tare mult pentru cuvintele frumoase! Vreau intai sa o actualizez si dupa o public! Sper sa se intample saptamana asta 🙂 !
      Pasii de bebelus sunt cei mai siguri cand vrem sa realizam ceva pe termen lung! Si eu mai invat si pe masura ce invat imi dau seama cat mai am de invatat cand vine vorba de simplificare!

      Like

Leave a Reply

